#3 Er helbredelse av nåde eller ved tro?

| 26.6.09

I artikkelen "Guds generaler - eller djevelens bedragere? Del 2" skriver Jan Lilleby følgende i forbindelse med William Branhams lære om helbredelse:

"Videre løy engelen også da han stilte Branham en betingelse: Han måtte få folk til å tro før helbredelse kunne skje. Dette lærer ikke Paulus. Vi blir helbredet ved nåde, og ikke ved å vise frem tro!"

Man blir overrasket når en bibellærer påstår noe slikt. Bibelen er krystallklar på at tro er en forutsetning for helbredelse. Verken Paulus eller Jesus forkynner noe annet prinsipp. Man vet knapt hvor man skal begynne for å motbevise et slikt utsagn. La meg ta noen eksempler fra Skriften:

Nr. 1 - Det skal bli som dere tror. (Matteus 9:27-31)
To blinde som fulgte Jesus bønnfalt Ham om å hjelpe dem, og de ble helbredet ved tro: "Etter at Jesus var kommet i hus, gikk de blinde inn til ham, og han spurte dem: 'Tror dere at jeg kan gjøre dette?' 'Ja, Herre,' svarte de. Da rørte han ved øynene deres og sa: 'Det skal bli som dere tror.' Og straks ble øynene deres åpnet."

Nr. 2 - Din tro har frelst deg. (Matteus 9:20-22)
Kvinnen som hadde blødninger trodde at dersom hun rørte ved Jesu kappe, da ville hun bli helbredet: "Hun nærmet seg Jesus bakfra og rørte ved dusken på kappefliken hans, for hun sa til seg selv: 'Om jeg bare får røre ved kappen hans, blir jeg frisk.' Jesus snudde seg, og da han fikk øye på henne, sa han: 'Vær frimodig, datter! Din tro har frelst deg.' Og kvinnen ble frisk fra samme stund."

Nr. 3 - Din tro er stor. Det skal bli som du vil. (Matteus 15:22-28)
Hedningekvinnen som hadde en datter som ble plaget av en ond ånd opplevde at datteren ble helbredet på grunn av hennes tro. Jesus sa til henne: "'Kvinne, din tro er stor. Det skal bli som du vil.' Og datteren ble frisk fra samme stund."

Nr. 4 - Bli seende! Din tro har frelst deg. (Lukas 18:35-43)
En blind mann som satt ved veien da Jesus gikk forbi ble helbredet ved tro. Han sa, "'Herre, la meg få synet igjen!' Jesus sa til ham: 'Bli seende! Din tro har frelst deg.' Straks kunne han se..."

Nr. 5 - Alt er mulig for den som tror. (Markus 9:17-27)
En mann hadde en sønn som var stum og kom til Jesus i tro. Han sa til Jesus: "'...om det er mulig for deg å gjøre noe, så forbarm deg over oss og hjelp oss!' 'Om det er mulig for meg?' svarte Jesus. 'Alt er mulig for den som tror.' Straks ropte guttens far: 'Jeg tror, hjelp meg i min vantro!' Da Jesus så folk stimle sammen, truet han den urene ånden og sa: 'Du stumme og døve ånd, jeg befaler deg: Far ut av ham, og far aldri mer inn i ham!' Da skrek den høyt, slet voldsomt i gutten og fór ut. Gutten lå livløs, og alle sa at han var død. Men Jesus tok ham i hånden og hjalp ham opp, og han reiste seg."

Nr. 6 - Det skal skje, slik du trodde! (Matteus 8:5-13)
En romersk offiser kom til Jesus på vegne av sin tjenestegutt. Han trodde at gutten ville bli helbredet og sa, '...si bare et ord, så vil tjenestegutten min bli frisk.' Jesus ble forundret over mannens tro, og sa til disiplene sine, "'Sannelig, jeg sier dere: En slik tro har jeg ikke funnet hos noen i Israel (...) Til offiseren sa Jesus: 'Gå. Det skal skje, slik du trodde!' Og tjenestegutten ble frisk i samme stund."

Nr. 7 - Han undret seg over deres vantro. (Markus 6:5)
Da Jesus var på sitt eget hjemsted sier Bibelen følgende: "Han kunne ikke gjøre noen mektig gjerning der; han bare la hendene på noen få syke og helbredet dem. Og han undret seg over deres vantro."

Helbredelse krever tro. Enten av den som blir helbredet, eller den som kommer på vegne av den som blir helbredet. Det viser disse bibelversene og det viser alle helbredelser som skjer den dag i dag. Jeg har selv blitt helbredet for sykdom ved tro og kjenner mange som har blitt det. Det er fordi Bibelen inneholder løfter om helbredelse for den som tror.

En siste kommentar til Lillebys utsagn: "Dette lærer ikke Paulus. Vi blir helbredet ved nåde, og ikke ved å vise frem tro!"

Skriftstedet Lilleby antagelig henviser til her er Efeserne 2:8, hvor Paulus skriver: "For av nåde er dere frelst, ved tro." Dette verset snakker om frelse og ikke helbredelse. Men, vi tar det med. Frelsen (eller helbredelsen) er sannelig av nåde, men den skjer ved tro. Det er ikke enten eller. Fordi vi har fått nåde, har vi fått tro. Først og fremst til frelse, men også til helbredelse.

0 kommentarer: