#1 Forkynte Branham herlighetsteologi?

| 26.6.09

Herlighetsteologi eller framgangsteologi (eng. prosperity movement) er en teologisk retning som er sterkt representert i den karismatiske delen av kristenheten som går under navnet "Trosbevegelsen".

Ett av trekkene i denne læren er materialistisk forkynnelse. Det forkynnes blant annet at materiell velstand og rikdom er et bibelsk løfte på lik linje som kroppslig helbredelse. Evangelisten Benny Hinn har for eksempel uttalt: "Jesus var ikke fattig. Du kan ikke være fattig og holde 12 apostler i live." Inneforstått, Jesus var rik.

Når kritikerne omtaler denne læren og bevegelsen blir ofte William Branham nevnt i samme åndedrett som eksempelvis Kenneth Hagin, Benny Hinn og Kenneth Copeland. Enkelte påstår at Branham, som disse, også vektla fremgangsteologi. Dette er ikke riktig.

Som en som har studert William Branhams lære undres jeg over slike påstander. Branham lærte det tvert motsatte, nemlig at kristne skulle være fornøyd med det de har og at materiell velstand ikke nødvendigvis er en velsignelse fra Gud. Han kritiserte den grådige, pengeelskende ånden som krøp inn i pinsebevegelsen på den tiden. Dette sitatet er fra 1963:

"Jeg talte hos Kristne Forretningsmenn en gang, der nede. Jeg skjønner ikke hvordan de i det hele tatt inviterte meg tilbake. Fordi de elsker meg antar jeg. Men jeg-jeg-jeg... Jeg forteller dem nøyaktig hva jeg-jeg vet Herren sier. Jeg sier det ikke for å være smart. Hvis jeg gjør trenger jeg å være der nede ved alteret. Jeg sier det fordi jeg elsker dem. Jeg respekterer dem. En kveld der nede, hvor man vitnet foran verdens forretningsmenn, hvor mange cadillacer de har, og hva deres små forretninger. Jeg sa, 'Disse menn ønsker ikke det. Fortell dem om Kristi ydmykhet.' Jeg sa, 'Dere er så helt annerledes enn den første pinsemenigheten. De solgte alt de hadde, og gav til de fattige, og gikk ut og forkynte Evangeliet.' Jeg sa, Dere folk prøver å si hvor mye dere har hatt framgang, hvor mye dere har.' [Det er] ikke hvor mye du har; [men] hvor mye du kan bli kvitt!"

Bevegelsen Branham etterlot seg, som jeg er en del av, er sjokkert over hvordan "Trosbevegelsen" på sin frekke måte forkynner deres grådige framgangslære. Derfor ønsker jeg å slå fast at dette ikke er en lære som ble forkynt av William Branham, og finnes absolutt ikke i Bibelen.

Her er noen sitater fra Branham vedrørende framgang og materiell velstand:

"Gud lover ikke lettvinthet og velstand. Men Han lover nåde for å holde ut i enhver prøvelse. Det er nåden vi ser hen til." (1956)

"Velstand ødelegger alltid folk. Det er en tøff ting å si. Men velstand tar en mann bort fra Gud." (1958)

"Velstand er ikke alltid tegnet på at Gud er med deg. Mange ganger er det forførende. Regnet faller på de rettferdige og de urettferdige. Men det er ved deres frukter at de kjennes." (1959)

"Folk tror at velstand er et tegn på åndelig velsignelse. Det er helt motsatt." (1962)

"Og som regel forårsaker velstand synd. Mange folk ser på velstand som velsignelser. Det kunne være det, om vi kunne behandle det riktig. Men det leder vanligvis til synd, vanærer Gud." (1963)

"Jeg hadde et møte. Den kvelden da de kom tilbake til Flamingo Motel, jeg sa, 'Jeg skammer meg over dere karer.' Jeg sa, 'Det er en vanære. Alt dere snakket om, foran alle de politiske lederne og ting, og forretningsmenn opp-og-ned her, var om, 'Jeg hadde en bitteliten forretning her nede, og jeg har seksten cadillacer,' eller hva enn mer. Jeg sa, 'De mennene, dere kan ikke sammeligne dere med dem.' Det er hva som er problemet med menigheten i dag, dere prøver å sammenligne dere med Hollywood. Dere prøver å gjøre det som Hollywood. Husk, Hollywood glimrer Evangeliet gløder. Dere kan ikke gå over på deres grunn; dere må bringe dem over på vår grunn." (1964)

1 kommentarer:

Anonym sa...
8:41 p.m.

AMEN.